tisdag 8 oktober 2013

Ett samtal mellan kvinnor

Prinsessan skriver.

Jag talade men några kvinnor för några dagar sedan. Ett litet kallprat som gled in på relationer. Mycket intressant tyckte jag och för ovanlighetens skulle tog jag en lite mer passiv ställning i diskussionen och lyssnade mest till en början.

Sedan blev jag lite orolig. Lite familjeliv.se-orolig.

När verbala och intelligenta kvinnor använder sig av uttryck i nedlåtande ton som "ligga runt" och fnyser åt att somliga har så kallade "KK" blir jag lite orolig. I nästa andetag började de prata om "moral" - och då blev jag både rädd och faktiskt en smula road. Jag insåg att jag satt i samtal med kvinnor som fördömer sådana som mig och Älsklingen.

Jag har sett dessa moraliserande kvinnor på tv, jag har läst deras åsikter på familjelivs forum och jag vet att de finns. Jag trodde dock inte att de fanns så nära mig och absolut inte, att just dessa kvinnor som jag umgås med ibland var så pass "narrow-mindade".

Vad som i början av samtalet lät som att deras attityd bottnade i att folk ljög och var oärliga hade varefter förändrats till att de framgick att de fördömde en livsstil som inkluderade en avspänd syn på sexualitet. De skröt nästan om att de inte hade haft sex under ett stort antal år, då de varit singlar och menade att de inte förstod hur sex kan existera utan djupare känslor.

Jag lyssnade och kom med lite frågor och invändningar. Jag sa bland annat det ibland är för enkelt att döma andra. Att otrohet ibland faktiskt är sanktionerat från ens partner som kanske inte är kapabel till sex pga sjukdom eller intresserad av att sex av andra anledningar.

Jag sa inte att jag var swinger. De hade dött då. :-)

Seriöst, de har de givetvis inte med att göra. Jag har inte att göra med hur mycket eller med vilka de har sex heller. Men diskussionen var intressant och tankeväckande. Jag har nu fått ansikten på dessa åsikter - och är lite förvånad.

En i mitt tycke "gammaldags" syn på sexualitet och lust är nog mer vanlig än vad jag trodde. Denna insikt var lite nedslående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar