tisdag 7 januari 2014

Vilka vet?

Prinsessan skriver.

Vilka vet att vi swingar? Några få nära vänner. Ytterst få. De allra flesta av dessa blir nyfikna och fnissiga då vi berättar. Några ställer frågor. Intelligenta och fördomsfria frågor. Våra vänner är fördomsfria och smarta.

Vilka vet inte? Alla andra. De som inte kan hålla hemligheter, de som är bekanta, de som är släkt och givetvis våra barn. Och alla andra. :-)

Att swinga är inte normalt eller accepterat - och det måste även vi som swingers respektera. Det vore respektlöst av oss att "pracka på" andra vår livsstil då den skulle kunna genera och provocera.

De allra flesta swingers vi träffat på har ungefär samma synsätt på detta som oss. Men inte alla.

Vi träffade ett par som tyckte det var omöjligt att hålla sitt sexliv hemligt för tonåringen (som ännu ej var sexuellt aktiv) och resonerade att det var enklare och mer naturligt att inviga denne i föräldrarnas intima liv än att låta det vara privat.

Jag satte nästan kaffet i halsen när jag hörde resonemanget. De som hörde vad som sades stelnade nästan till. Tystnaden i sällskapet blev påtaglig. Alla skruvade på sig. Det var så skruvat.

Kvinnan tog ingen notis om reaktionen utan fortsatte, nästan lite stolt...

"Ja, men x är så smart, att han/hon lägger enkelt ihop två och två så det fanns ingen möjlighet att hålla detta hemligt".

Kan det vara så? Om vi åker på en "romantisk weekend" så fattar våra tonåringar att vi egentligen tillbringade lördagen på en swingersklubb? Jag är övertygad om att detta är rent nonsens! Jag tror det snarare handlar om föräldrar som inte vet när man slutar vara kompis med sina tonåringar - och agerar som föräldrar istället.

"Ja, men hur skulle vi förklara hur vi lärt känna våra swingersvänner för tonåringen?"

Hur svårt kan det vara?

Exempel:

Det här är Emma, vi träffades på konferensen i höstas.
Jag och Peter var på språkresa ihop för hundra år sedan, nu hittade vi varandra på Facebook,
Vi hade husvagnen mitt emot Lotta och Jonas i somras på Tofta
Johan köpte mark av svärfar.

Svar, det är hur lätt som helst. Om man vill.

ALLT borde vara lättare och lämpligare än att tvinga på sin tonåring det egna sexlivet! De sista på jorden jag och Älsklingen skulle dryfta detta med är våra barn! Jag törs lova att barn inte vill veta vad föräldrarna gör. Än mindre än att mamma gillar flera kukar i sig samtidigt eller att pappa tycker om att knulla andra kvinnor än mamma - när mamma ser på.

Seriöst. Jag vill påstå att det ligger i föräldraansvaret att hålla reda på vad en förälder berättar för sina barn. Självklart ska föräldrar prata om sex med sina tonåringar. DET är föräldraansvar. Men vad jag anser man bör lära sin tonåring är dessa saker.

att ett nej alltid ska respekteras
att de aldrig ska ställa upp på något de inte själva vill
att de ska skydda sig och praktisera säker sex
att de har lång tid på sig och inte behöver stressa fram

Men snälla, berätta inte att du/ni swingar. Tro mig, de vill inte veta.

1 kommentar:

  1. Håller med i det ni skrivet, detaljer i sitt sexliv behöver inte barnen veta, oavsett vad det innehåller!

    Mochisexy

    SvaraRadera