lördag 30 juli 2016

Våga tycka



Vi tycker att det är ett sundhetstecken att kunna kommentera andra människors attraktiva utseende för varandra. Motsatsen är när par inte vågar erkänna för den andre att någon är sexig, snygg eller attraktiv på grund av eventuella konsekvenser.

För några år sedan var jag med en god vän på restaurang. Efter en stund kom min gode väns fru och slog sig ner vid bordet. Hon tittade sig runt och satte blicken i en servitris.

Servitrisen var en yppig kvinna som hade en kropp som gjorde sig väl i den aningen för tighta blusen. Min väns fru tittade med avsmak på servitrisen och frågade med arg ton till sin man: "tycker du att hon är sexig?"

Denna man lyckades till och med få mig att tro hans ord när han bedyrade för sin fru att han verkligen inte tyckte att hon var snygg. Han använde ord som "slampig" och "billig" för att blidka sin fru som sakta mjuknade igen.

Efter att hans fru åter lämnat oss, uttryckte han sitt gillande över servitrisen genom att viska väsande "heeeeeeelvete vad sexig hon ääääääär!"

Detta beteende fastnade i mig. Att inte våga eller kunna säga om någon annan är snygg eller sexig är ju bara en lögn som är till för att skapa en bedräglig trygghet.

Mannens fru kan rimligtvis inte vara så korkad att hon inte insåg att servitrisen var sjukt sexig för männen. Men istället för att acceptera detta och tycka att det är helt i sin ordning, så ville hon se om hon dresserat sin man till den grad att han sa som hon ville, även om det var en uppenbar lögn. Nästan som en slav som bedyrar sin kärlek till husbonden för att inte få smaka på piskan.

Vi har valt att vara helt öppna med vad och vilka vi tänder på. Då vi båda gillar kvinnor, kan det bli roligt att diskutera vad vi tänder på. Prinsessan gillar bröst och jag gillar rumpor. Prinsessan gillar gulligt och jag gillar slampigt. Vad det gäller killar, så gillar Prinsessan muskler och stil. 

När vi var på en restaurang för ett par dagar sedan, så kommenterade Prinsessan servitören med att viska till mig "honom kan vi väl ta med oss hem". Samma dag på stranden hade jag kommenterat en kvinna som svankade sexigt. Ärligt och ingen av oss blir sårad eller ledsen.

För varför skulle vi bli sårade?

Det handlar om utseende. Inte om kärlek, trohet eller person. Det vore orimligt att jag skulle vara den enda man av 3,5 miljarder hanar på jorden som Prinsessan tycker är attraktiv och samma gäller Prinsessan. Det faller på sin orimlighet...

Men att ljuga för husfridens skull är dömt att sluta i misstro om allt.

Vi gillar att känna tillit. Vi gillar att kunna vara ärliga och vi gillar tryggheten med att det vi lovar vara dra med ord också blir till handling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar