måndag 27 maj 2013

Vem räknar?

Prinsessan skriver.

Jag kan inte sluta tänka på den där undersökningen. Ytterligare en sak man kan konstatera är att svenskar har sex med fler partners nu än tidigare. Störst ökning sedan motsvarande undersökning för ett antal år sedan är det tydligen bland pensionärerna.

En förståsigpåare förklarar detta med att den generationen var unga och sexuellt aktiva under den beryktade frigörelsen på 1970 talet och de anammar den lite mer fria livsstilen även på ålderns höst. Det låter väl logiskt?

Men. Seriöst vem räknar efter hur många han eller hon haft sex med? När jag var ung, så var givetvis de första gångerna "stora" saker. Idag som nyfiken swinger är det egentligen (missförstå mig rätt) ingen stor sak att ha sex. Sex är kul, sexigt, skönt, spännande, roligt och helt underbart - men inte fan räknar jag sexpartners längre?

Som boende i Dalarna noterar jag att masar och kullor är de som har flest sexpartners i landet. Typ 16 stycken. Wow. Är det nu jag ska känna mig slynig och skämmas? Fnissar lite.

Tanken på att 16 stycken skulle vara mest i Sverige fick mig att börja räkna efter hur många jag haft sex med under ett år. Flera singelkillar, 3 par och en tjej - OM jag minns rätt, för jag kan ha glömt någon. Det är förvisso inte 16, men det är en god bit på väg.

Så, ska jag och Älsklingen skämmas för att vi har ett spännande sexliv som vi gärna delar med andra? Det finns säkert de som tycker det, men personligen tycker jag mest synd om dem som dömer andra. Vi är lyckliga och vi tillhör inte den växande skara människor som uppger att de är missnöjda med sitt sexliv. Tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar