måndag 27 maj 2013

Den stora undersökningen

Prinsessan skriver

In flera dagar har en av våra största kvällstidningar redovisat delar av sin stora undersökning om våra sexvanor i Sverige. Givetvis är denna undersökning något jag och Älsklingen livligt och gärna diskuterar - och ifrågasätter.

Det genomgripande i denna undersökning är att svenskar ligger extremt sällan nuförtiden, att pensionärerna är de som ligger mer än andra och att de också har fler sexpartners nu än förr.

Ett par lät sig intervjuas och berättade öppenhjärtligt om ett havererat sexliv. De hade inte tid (!) att ligga för de hade så himla mycket med allt annat. Barn, hus, arbete, studier och träning...

Självklart kan det vara svårt att orka ligga om man hålls vaken hela nätterna med spädbarn, men det var inte om det undersökningen handlade om. Spädbarn har vi haft i alla tider. Nu har vi tydligen mycket annat att tänka på, jag skulle kunna kalla det för påhittade måsten?

Har man tid att klippa gräset, gå och träna, bygga ett träddäck, plantera i krukor, spela golf.... så har man tid att ligga! Det handlar faktiskt om att prioritera lite annorlunda och välja vad som är viktigast.

Känns det viktigare att gå och träna eller spika plankor än att ligga med sin partner så är inte problemet TID. Problemet är djupare än så.

Släng den där hammaren eller hanteln åt helvete och se din älskling djupt in i ögonen istället och tala om för henne/honom hur mycket du älskar och saknar närheten ni en gång hade.

1 kommentar:

  1. Jag håller fullständigt med om att många prioriterar väldigt mycket åt fasad. Ex att ha den fina gräsmattan, nyaste vadsomhelst.
    Det skulle vara mer intressant att se vad de underliggande faktorerna egentligen är, varför hetsar folk efter en massa saker istället för att mysa till det med den man älskar?

    Personligen känner jag väl att undersökningen (även om den är den största på 17 år) förenklar verkligheten allt för mycket. Nu har jag förvisso inte läst den i sin helhet, så jag kanske inte ska uttala mig så kraftfullt om den.

    Dock alltid trevligt att läsa era inlägg :)

    SvaraRadera