onsdag 8 juli 2015

Dominans

Många män skriver till oss på bc och använder ordet "dominant" på ett sätt som vi inte känner igen när det kommer till sexuell dominans.
De uttrycker sig ofta med att "jag gillar att ta för mig". De använder sig av ordet för att de förstått att kvinnor tänder på filmen om Mr. Grey och ser det som ett säljargument att kalla sig själva för "bull" eller "dominant".

Orden "jag", "ta" och "mig" skvallrar om att dessa kommentarer handlar mer om en egoism än om dominans. En dominant person har en drift av att ge något till den undergivna. Givandet av en upplevelse som triggrar igång någon form av känsla hos den undergivna som ger en mental njutning som övergår till något fysiskt.

Vad säger egentligen de män som skriver att de inte har några problem att ta för sig i sängen?

Kanske säger försöker de säga att de är oblyga i sängen, eller så kanske de skriver att de är egoistiska. 

Låt oss jämföra detta med att du bjuder hem några till en finare middag. Du har dukat upp en för en fantastisk middag med god mat och perfekt dukning. På inbjudan har du till och med skrivit ner en klädkod för att följa etiketten över en fantastisk middagsbjudning.

Som svar på inbjudan får du följande meddelande från en av gästerna:

"Jag tar det som det kommer och har inga problem att ta för mig. Jag gillar att frossa i mat och skall verkligen äta mig helt mätt på er mat denna kväll".

Hade du känt dig trygg eller osäker med denna person?

Samma sak är med sex. Det finns ett regelverk/etikett när man träffar andra. Detta regelverk liknar   en middagsbjudning till stora delar. Man förstår sin roll av att vara gäst, man följer koderna och man uppför sig.

Att vara dominant sexuellt handlar som sagt inte om att man fokuserar på den egna njutningen. Man njuter av att ge den undergivna total njutning. Kanske är det just så att allt fokus ligger på att den undergivna får i trygghet uppleva erotiska fantasier.

Många kvinnor och män fantiserar om bdsm. Antingen är det genom att fantisera om rape-lekar, eller så är det bondage á la Mr. Grey. Oavsett vilket så är det bara fantasier. Ingen kvinna vill bli våldtagen på riktigt. Ingen kvinna vill bli fastbunden och utnyttjad sexuellt i verkligheten av en okänd människa. Det är ett vidrigt brott att begå mot en annan människa som handlar mer om våld än sex.

Men kanske är det så att om vi vet vem som har sex med oss, vi har accepterat personen som någon vi vill ha sex med och vi känner genuin trygghet med, så blir dessa lekar till en blandning av fantasi och verklighet.

När vi stänger dörren bakom oss och öppnar dörren till vår svarta värld, måste vi känna enorm trygghet för varandra. Prinsessan måste känna sig trygg och harmonisk och jag måste känna att jag vill ge något av mig till henne. Då först kan rollerna bli rätt för DS-lekar.

Vi träffade ett par för ett par år sedan som trodde att bdsm bara handlade om män som ville idka misshandel på sina kvinnor. Detta är så långt bort från sanningen det kan komma. Den undergivna är i fokus, den undergivna kan stoppa leken (med hjälp av stoppord) och den undergivna äger njutningen. Den dominanta styr händelsen utifrån att den undergivna skall njuta, den dominanta har ansvaret och den dominanta vill ge.

Inte så långt bort från att vara värd för en middagsbjudning. Värden fokuserar på gästernas bästa, värden sätter regler och ramar som gör att middagen blir till en trevlig afton för alla och värden styr programmet.

Men detta skiljer sig markant från "jag är inte rädd för att ta för mig". 

I de mest kärleksfulla situationer vi har, brukar Prinsessan ge mig ett erbjudande om att "du får göra precis vad du vill med mig". Detta är den yttersta formen av förtroende. Förtroende som har fått förtjänas under lång tid tillsammans. 

Att våga ge sig själv fullständigt till den dominanta parten innebär att den undergivna vet i hela sin själ att den dominanta kommer att göra allt med fokus på den undergivnas njutning.

Man vågar aldrig ge allt av sig själv till en människa som är egoistisk. Egoism är tagande och dominans är givande.

Ibland har par kommenterat att det var konstigt med vår relation att jag som dominant hade ett så högt fokus på att Prinsessan skulle vara central. Detta är just vad dominans handlar om. Att leda sexuella händelser handlar inte om att kräva att få leda. Det handlar om att den undergivna följer självmant.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar