torsdag 14 februari 2013

Om du tittar på porr så....

Jag var inne på ett forum (familjeliv.se) för ett tag sedan och läste inläggen om sex.

Jag blev så ledsen av att läsa dessa inlägg. De var så fyllda av hat, rädsla och fobier, att det gjorde mig illa berörd.

Deras avsky för porr och sexuella lekar kunde inte beskrivas fullt ut. Påhejade av andra kvinnor, skrevs det att "om jag skulle komma på min man med att titta på porr, så skulle jag slänga ut honom" och "min man säger att det är äckligt med porr och han har bara sett porrfilm en gång och det var i lumpen. Men då gicka han därifrån!"

Tävlingen om att visa vem som hade sin man i ett koppel var lika upphetsad som under en fiskeauktion i Göteborg.

Jag försökte sätta in mig i situationen av att ha som hot på sig att bli utslängd ur sitt hem för att man tittat på porr... vilken grotesk tanke...

Hur skulle det går till?

Skulle Prinsessan med sina 48 kilo bära ut mig, eller skulle hon använda sin skräckinjagande auktoritet och tvinga mig att gå ut ur mitt hem?

Kanske skulle hon ringa Polis och be dem om hjälp att avlägsna mig ur mitt hem på grund av porrsurfande?

Tänk att behöva ljuga för sin kvinna om att man tycker att det är sexigt med porr, för att inte den man skall spendera resten av sitt liv med skall sätta hotet om avvisning i verket.

Våldtäkt bygger på att beröva en annan människa friheten av egen vilja, i kombination med våld. Det har inte så mycket med sex att göra.

Att hota en människa med att bli utslängd ur sitt hem för att han tittar på porr, är i grunden att beröva en annan människa dess frihet. Hotet om att inte få komma in i sitt hem eller nå sina barn är ett vidrigt hot om mentalt våld.

När hot finns i en relation, så bygger relationen på att med utpressning styra den man lever med. Att styra sexualiteten med begränsning är lika fel som att styra den med måsten.

"Om du tittar på porr, så får du inte tillgång till ditt hem och dina barn", är i grunden lika vidrigt som att komma på tanken att säga "Om jag inte får ta dig i analen så tar jag hem och barn från dig".

Så fort det finns hot i kombination med sex, så blir det fel... Tro mig...

Men otrohet då?

Jag vet att Prinsessan aldrig skulle vara otrogen mot mig och jag skulle aldrig vara otrogen mot henne. Men vi har aldrig behövt uttala ett hot om att inte vara otrogna. Anledningen är så enkel att vi inte behöver hota. Viljan av trohet är så genuin att det inte behövs förstärkas med hot.

Men om jag eller Prinsessan kände oro över den andres trohet, så finns det en risk att vi hade "hotat om konsekvenser".

Det finns en gammal japans saga om pojken som fångade den mest underbara fågel. Fågeln sjöng den vackraste sång. Men när han satte den i buren så falnade fågels sång till dess att den tystnade.
Men kärleken till fågeln var starkare än viljan att äga, så pojken släppte fågeln fri.
Dagen efter kom fågeln flygande av fri vilja till pojken och sjöng åter de vackraste sånger.

En enkel saga, men som ger oss kunskapen om relationer. Vi kan inte hota en respektive till lydnad. Vi kan bara hoppas att den vi lever med har så mycket kärlek och respekt till oss, att vår önskan är den andres vilja.

2 kommentarer:

  1. Har tyvärr märkt detsamma om Familjeliv.
    Gick med för det stora aktiva forumet men slutade efter ett tag, det var så trångsynta personer där som man trodde knappt fanns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... Så mycket människor med så mycket rädsla...

      Radera